Friday, 25 November 2016

Review Clean Diet



This chapter, saya akan review clean diet saya amalkan untuk turunkan berat badan. Dalam erti kata lain untuk kurus lah. Thanks to Kak yani and Usue lepas ajar diet ni dekat aku. Clean diet ini pada asalnya diamalkan untuk bantukan aku lebih bertenaga dalam sesi workout (during training Viper Challenge)




My personal point of view :

  • For easy reference you can read my personal write up pasal explanation on clean diet dekat link : :

    1.Cara Clean Diet Part 1 (link)  -Post ini lebih kepada pengenalan asas clean diet based on my understanding

    2.Cara Clean Diet Part 2 (link) - Cara penyediaan dan maklumat ringkas tentang clean diet
  • Yes, clean diet membantu saya  menurunkan berat badan dengan aktiviti yang dijalan. So with this clean diet dia memang prove yang 80% diet 20% exercise
 80% diet 20% exercise


  • I can't help you to lose weight, tapi hope this article can inspire you to lose weight. Pokok pangkal kalau nak kurus semuanya bergantung kepada diri sendiri.


  • But don't so stress sebab setiap badan mempunyai julat pembakaran metabolisme yang berbeza dan bergantung kepada badan korang juga. It took me 8-9 months baru orang notice perubahan yang mendadak. Tapi orang tak tahu macam mana struggle saya melalui semua proses ni

julat pembakaran metabolisme yang berbeza dan bergantung kepada badan korang juga. It took me 8-9 months baru orang notice



  • Untuk kesan cepat - I stop smoking ( to stay healthy and clean IT MUST)

  • .Tidak seperti diet-diet yang lain saya pernah tulis. Menu plan clean diet adalah bebas dan variety dan sesuai diamalkan untuk mereka yang bersukan (memang diet untuk atlet pun benda)
  • kalau hari aktif saya makan 5- 6 kali sehari dan kalau resasif ( tak aktif) saya akan makan 3 kali sehari sahaja


Clean diet adalah daripada sumber asli dan natural jadi badan cepat proses dan kita akan cara cepat lapar pun begitu kena control portion dia


Breakfast (wajib makan  contohnya  menu plan seperti smoothies , sandwich, wrap, telur separuh masak , oatmeal etc)


Morning snack (kacang, kurma, kismis, biskut digestive)

Tengah hari ( wrap, bubur oatmeal, lauk-pauk yang dimasak)


Snack petang


Makan malam

Supper (optional - kalau workout sahaja)




If you looking some ideas , feel free to visit my IG   :@konahblog , IG yang tidak sebeberapa. But might can give some ideas for you  and hope we can share the idea to (apa aku ni tulis ahaha hope korang faham penyampaiannya)





2 comments:

  1. thx artikel nya kak.. saya kepengen kurus tapi gak bisa2.. jadi sering olahraga aja.. jangan lupa berita Olahraga

    ReplyDelete

Hello readers! I need a feedback. Negative , postive , happy or angry is important for me to improve my writing! - Love xoxo